Met enige regelmaat zijn er spelregelwijzigingen. Soms merk je er niet veel van omdat het om details gaat. Voor deze keer geven we er extra aandacht aan, want deze wijziging is kennelijk gewoon niet goed doorgekomen bij veel spelers plus ook niet bij een aantal scheidsrechters. http://www.koogzaandijk.nl/upload/Scheidsrechters/embleem.jpgHet gaat om de regel bij de spelhervatting, hierna kortweg ‘SH’. Voorbeeldje: je tikt per ongeluk de bal uit je handen van je tegenstander. Dat is geen vrije worp waard, maar de scheidsrechter moet wel optreden. Hij fluit dus af, zegt ‘Spelhervatting’, geeft de bal aan Marietje en fluit weer in om door te laten spelen. We weten allemaal dat je dan niet mag hinderen, dus met je armen zwaaien of dergelijke, want de tegenstander mag dan wel niet schieten, maar hij moet wel vrij kunnen gooien. Je zag nogal eens vaak, dat dan de tegenstander met de handen op de rug heel dicht bij de nemer van de SH gaat staan. Vooral bij lengteverschil kan het dan toch lastig zijn om te gooien. De Internationale Korfbal Federatie heeft nu per 1-7-2015 bepaald, dat je helemaal niet meer mag hinderen. Niet actief, maar dat wisten we al, maar ook niet passief, dus met je handen op je rug dichtbij. Vanaf de achter ons liggende 1 juli is de afstand minimaal een armlengte (van de tegenstander…).
